Hankkeen viitekehys


Hankkeen toimintaympäristön "perusta ja seinät"

Hankkeen aikana Riihimäen varhaiskasvatuksen henkilökunta on osallistunut Helsingin yliopiston järjestämään Positiivinen CV-koulutukseen, jonka myötä POSITIIVINEN PEDAGOGIIKKA ja vahvuusajattelu olivat luonnollinen viitekehys hankkeen perustaksi. "Kannattelevia seiniä" rakentavat myös Varhaiskasvatussuunnitelman arvot ja tavoitteet, jotka määrittelevät myös kasvattajien toimintaa.

KARVI:n  (Kansallinen koulutuksen arviointikeskus) varhaiskasvatuksen laadun arvioinnin rakenne- ja prosessitekijöistä LAPSEN JA AIKUISEN VÄLINEN VUOROVAIKUTUS huomioidaan hankkeessa empiirisen havainnoinnin kautta ryhmissä.  (Tunnetuki , ryhmän toiminnan organisointi ja käyttäytymisen hallinta , ohjauksellinen tuki)


KEHITTÄVÄN ARVIOINNIN kautta hankkeessa korostuu vertaisoppiminen, vertaisarviointi, hyvien käytänteiden avoin jakaminen ja hyödyntäminen Riihimäen varhaiskasvatuksen piirissä ja mahdollisesti laajemmin, kun hanke etenee. 



Vasuperusteiden tavoitteet (pienet laatikot)- Kasvattajien toiminta-  Positiivinen pedagogiikka Supervoimat = Perma- hyvinvointiteoria                                                                        

KARVI laadun (rakenne- ja ) prosessitekijät: HENKILÖSTÖN JA LASTEN VÄLINEN VUOROVAIKUTUS :

Tunnetuki - Ryhmän toiminnan organisointi ja käyttäytymisen hallinta - Ohjauksellinen tuki


On helpompi rakentaa vahvoja lapsia kuin korjata rikkinäisiä aikuisia.
Frederick Douglass


Hankkeen ajatusmaailmaan sopii hyvin seuraavat lainaukset Eliisa Leskisenojan kirjasta Positiviivinen pedagogiikka varhaiskasvatuksessa:
- Lasten hyvinvointi lähtee aina aikuisten hyvinvoinnista. Hyvinvoiva ja yhteen hiileen puhaltava työyhteisö on voimavara, joka kannattelee työntekijöitään ja toimii koko kasvatusyhteisön - kantavana voimana.

  - Positiivinen pedagogiikka on tapa toimia, elää ja olla. Se on kokonaisvaltainen, kaiken läpäisevä suhtautumistapa, joka tulee näkyväksi toiminnassamme, puheissamme ja vuorovaikutuksessamme toisten ihmisten kanssa.


Ympäristössä, jossa lapset tulevat nähdyksi ja kuulluksi myönteisellä tavalla, heidän vahvuutensa kasvavat ja kuva omasta itsestä muodostuu positiiviseksi. He kokevat olevansa hyviä ja hyväksyttyjä juuri sellaisina kuin he ovat. Yhteinen iloitseminen onnistumisista ja toisten kuullen kehuminen vahvistavat lapsia ja auttavat myönteisten tunnetilojen rakentamista. Silloin myös eteen tulevien ongelmatilanteiden läpi käyminen on helpompaa.”


Positiivinen toimintatapa lisää lasten osallisuutta ja opettaa heitä siihen, miten on mahdollista vaikuttaa omaan arkipäiväänsä.


Näiden ajatusten siivittämänä lähdemme rakentamaan 
Riihimäen varhaiskasvatukseen positiivista, vahvuusperustaista 
toimintakulttuuria, jossa Tutkitaan ja tuetaan tunteita monin eri
tavoin<3














Ei kommentteja:

Lähetä kommentti