maanantai 6. huhtikuuta 2020

Tuutorikuulumisia

Mitä tulee paikalle, kun sinä tulet paikalle?




TAVOITTEET
Hankkeen yhtenä tavoitteena on luoda varhaiskasvatukseen tunnetuutorimalli.
Jokaisesta varhaiskasvatuksen yksiköstä etsitään vapaaehtoinen henkilö, joka on halukas toimimaan henkilöstön ja yksikön tunnetukena. Häntä voi esimerkiksi pyytää avuksi miettimään ja analysoimaan ryhmän tilannetta ja tekemään uusia avauksia  ja ehdotuksia toimintatavoista. Tavoitteena on yleinen toimintaympäristön muuttuminen positiivisemmaksi ja kaikkien hyvinvoinnin koheneminen.

Tunnetuutoreiden tavoitteena on kokoontua noin kerran kuukaudessa, mutta tämän kevään osalta kokoontumisia on ollut kaksi.
Tuutoreiden toiminta on alkanut innostuneella mielellä ja voisiko sanoa "hyvällä pöhinällä".


TOIVEET
Ensimmäisellä kokoontumiskerralla mietimme tuutoritoiminnan tavoitteita, toiveita ja tarpeita.



TARPEET











Toisella tapaamiskerralla jaoimme arjen hyviä käytänteitä ja pohdimme tuutoreiden toimintasuunnitelmaa. Päätimme tehdä vaka-yksiköiden ryhmiin kyselyn tunnetaitomenetelmien käytöstä ja henkilöstön koulutuksista aiheeseen liittyen sekä mahdollisista toiveista ja tarpeista. 
Kyselyt on koottu sekä yksiköittäin että alueittain (3). Tarkoituksena on tunnetaito-osaamisen jakaminen yksiköissä niiden tarpeiden mukaan sekä laajemmin suunnitella tunnetaito-osaamisen koulutusta koko henkilöstölle kyselyssä esiin tulleiden tarpeiden/toiveiden mukaan.


Kolmas tapaaminen muuttui korona-asian takia kehittämispäiväksi.
Päivään sisältyi itsenäistä opiskelua tunnetaidoista ja Perma-hyvinvointiteoriasta hanketyöntekijän kasaaman materiaalin pohjalta. Lisäksi pidimme lyhyen Teams-palaverin.


Linkitän videoista erityisesti mieleen jääneet myös tähän:

( Raisa Cacciatore: Miksi ei kannata huutaa takaisin?)
(IHME, Tunne & taida)
( Niina Sajaniemi, Lasten ja nuorten stressi 1/2)
(Niina Sajaniemi, Lasten ja nuorten stressi 2/2)

Myös tämä tunnetaidoista kertova video ja miten kasvattaja voi toimia
 tilanteissa kannattaa katsoa:

(Mitä tunnetaidot ovat? , Tunne & taida)

AAMUN AJATUKSIA:
  • Mielenterveyden perusraaka-aine on LEPPOISA TUNNELMA
  • Tartuta rauhaa (peilisolut:)
  • Kasvattajana pitäisi nähdä lapsen tunnekuohut hyvänä asiana
  • Hyväksyntä/läsnäolo, lapsi sellaisena kuin on
  • Toiveikas puhe: " ON TÄSSÄ SE HYVÄ PUOLI, ETTÄ..."
  • Mitä voidaan tuoda mukanamme itse? Miten voimaannutamme toisiamme?
  • Nopean mielihyvän maailma; miten vaikuttaa?
  • Vanhemmille/huoltajille hyvää asiaa esim.vanhempainilloissa


TUNNETAITOJEN VUOSIKELLO
on seuraava asia, jota lähdetään suunnittelemaan arjen työkaluksi ja tuutoritoiminnan kannattelijaksi. 
              

Muistetaan lisäksi:

tunnetaitojen tutkiminen ja tunnistaminen arjessa: vahvistetaan leikkiä, osallisuutta, vahvuuksien ja kiinnostuksen kohteiden huomiointia ja tukemista. Mistä näkökulmasta asioita katsotaan? Ravistellaan ajatusmaailmaa ja totuttuja toimintatapoja…



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti