maanantai 23. maaliskuuta 2020

Hanketyöntekijän ryhmäkäynnit

Huomenta kaikille, saanko tulla teille kylään aamupäiväksi leikkimään ja puuhailemaan?

Työiltojen/pedatiimien jälkeen sovin päiväkotiin omat ryhmäkäynnit, joissa tarkoituksena on "mutustella" ryhmän tunneilmastoa, vuorovaikutusta, läsnäoloa sekä toimintakulttuuria.
(ks.Karvi: lasten ja kasvattajien välinen vuorovaikutus; tunnetuki, ryhmän toiminnan organisointi ja käyttäytymisen hallinta sekä ohjauksellinen tuki) 


Lapset ja aikuiset ottivat minut kauniisti vastaan ja sain osallistua ryhmissä aamupäivän touhuihin ja leikkeihin sekä keskustella toiminnasta ryhmän kasvattajien kanssa. 

Lapset ovat välittömiä- 
niin innokkaasti he esittelevät tuotoksiaan ja ryhmätiloja- heille tärkeitä asioita omassa ryhmätilassaan; missä on istumapaikkani, missä on lepopaikkani ja naulakkoni. 

Tämän tunnepupun ja dinosauruksen (nimikyltti rintapielessä) ihmettely helpotti hieman lähestymistä ujoimpiin lapsiin.
Myös liikennevalot olivat monelle tuttuja.

Tekeydyn tietämättömäksi ja kyselen lapsilta miten heillä on ryhmässä tapana toimia?

Ja niin he selittävät yhtäaikaa- omaa vuoroa on vielä välillä vaikea odottaa...

Ryhmistä löytyy useimmiten yhdessä lasten kanssa mietityt "hyvät toimintatavat"- kirjoitetut/kuvitetut:

 









Kauniita sanoja- hyviä tekoja; hyvää huomataan!


 


Ryhmäkäynnin jälkeen kirjoitan ryhmälle palautteena 

KEHUKIRJEEN
- ajatuksena "Huomaa hyvä!" ja vahvuusajattelu


Jätin myös yksikön kahvihuoneeseen "ILON PISAROITA"- päiväkirjan, johon henkilökunta kirjoittaisi muistiin arjen pieniä iloja ja kiitollisuuden aiheita; ajatuksia, sanomisia, tilanteita, tapahtumia... iloksi myös muille ja yhteisesti jaettavaksi.



Niitä voi lueskella kahvikupposen lomassa tai yhdessä viikkopalaverin alussa:)
"Se kasvaa mitä katsotaan!"

VINKKI: mietitään ryhmässä lasten kanssa ilon  ja kiitollisuuden aiheita, miten tehdään näkyväksi ja esille myös muille (huoltajille) ? 
"Mistä tulit tänään iloiseksi?"





















Ei kommentteja:

Lähetä kommentti