sunnuntai 22. maaliskuuta 2020

Kaikki lähtee kasvattajista

- Lasten hyvinvointi lähtee aina aikuisten hyvinvoinnista. Hyvinvoiva ja yhteen hiileen puhaltava työyhteisö on voimavara, joka kannattelee työntekijöitään ja toimii koko kasvatusyhteisön
kantavana voimana.


Riihimäen kaupungin henkilöstökyselyn pohjalta oli noussut kehittämiskohteeksi työhyvinvointi, joten...
tästä oli hyvä lähteä liikkeelle rakentamaan positiivisesti ajattelevaa vahvuusperustaista toimintakulttuuria Tutkitaan ja tuetaan tunteita- hankkeen tueksi.

Henkilöstö on osallistunut Helsingin yliopiston Positiivinen CV-koulutukseen, joten... 
varhaiskasvatusyksiköiden TYÖILLOISSA tai PEDATIIMEISSÄ on kevään aikana käyty läpi  ja kerrattu positiivisen pedagogiikan toiminta-ajatusta:

             OPI- ELÄ- OPETA- SULAUTA


-  miten me aikuiset oppisimme ja saisimme tietoa ja taitoa koulutuksen, kirjallisuuden, mentoroinnin, sosiaalisen median yms. kautta
 -  opettelisimme pysähtymään arjen mikrohetkiin, tutkailemaan tietoisesti omia tunteitamme ja ajatuksiamme
-  sanoittamaan niitä lapsille ja mallintamaan omalla käytöksellämme;
 VAHVUUSSANASTOA, KIITOLLISUUTTA, HYVÄN HUOMAAMISTA,         RAUHOITTUMISEN TAITOJA, TUNNEILMAISUA..

- LÄSNÄOLOA JA KOHTAAMISTA ARJEN KAIKISSA TILANTEISSA - 


Kasvattajien oman työhyvinvoinnin tueksi olemme käyttäneet työilloissa positiivisen pedagogiikan PERMA-hyvinvointiteoriaa, josta työyksikkö on saanut itselleen "tavoitteet", mihin pyrkiä. Työillassa jokainen läsnäollut on saanut mahdollisuuden ilmaista omin sanoin/post-it-lapulle kirjoittaen..



  1. MYÖNTEISET TUNTEET (Positive emotions) ; mitkä asiat työssä/työpaikalla tuottavat mielihyvää /iloa?
  2. TOIMINTAAN SITOUTUMINEN (Engagement); mikä saa sinut innostumaan, millaiset asiat tukevat keskittymistä toimintaan?
  3. VÄLITTÄVÄT IHMISSUHTEET (Relationship); millainen vuorovaikutus tukee hyvinvointiasi? 
  4. MERKITYKSELLISYYDEN KOKEMUKSET (Management); mikä saa sinut tuntemaan itsesi merkitykselliseksi?
  5. SAAVUTTAMINEN (Accomplishment); miten saavutat pystyvyyden tunteen, miten onnistumiset tehdään näkyväksi? 

    Tässä erään päiväkodin PERMA- työskentelyn tuotos:


    Myönteiset tunteet

    Toimintaan sitoutuminen


    Välittävät ihmissuhteet/vuorovaikutus   



    Merkityksellisyyden kokemukset 
Saavuttaminen


Näillä eväillä siis eteenpäin! Työyhteisöissä kannatellaan toinen toisiamme, muistutetaan toinen toisiamme siitä, että "Se kasvaa mitä katsotaan."

Varhaiskasvatushenkilöstöllä on vastuu omasta itsestään ja omien taitojensa kehittämisestä, mutta myös johtajilla ja "tunnetuutoreilla" (siitä lisää myöhemmin) on merkittävä rooli työyksikössään positiivisen puheen ylläpidossa.

Muistetaan kehua ja kiittää toisiamme- emme voi kehua liikaa myöskään lapsia!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti