torstai 26. maaliskuuta 2020

Bongailua vol.3

Vahvuuksista...

Aikuinen, muista ja malta olla läsnä hetkissä ja leikeissä, katsella  ja kuunnella herkin korvin, koska...

Ympäristössä, jossa lapset tulevat nähdyksi ja kuulluksi myönteisellä tavalla, heidän vahvuutensa kasvavat ja kuva omasta itsestä muodostuu positiiviseksi. He kokevat olevansa hyviä ja hyväksyttyjä juuri sellaisina kuin he ovat. Yhteinen iloitseminen onnistumisista ja toisten kuullen kehuminen vahvistavat lapsia ja auttavat myönteisten tunnetilojen rakentamista. Silloin myös eteen tulevien ongelmatilanteiden läpi käyminen on helpompaa.”

- Eliisa Leskisenoja: Positiivinen pedagogiikka varhaiskasvatuksessa




Luonteenvahvuudet

Arjessa/ryhmissä on tärkeää huomioida  myös henkilöstön vahvuuksia (voit tehdä netissä VIA-luonteenvahvuustestin, jos haluat selvittää omat vahvuutesi), jotta myös kasvattajien hyvinvointia vahvistetaan. 

MITEN LASTEN VAHVUUKSIA VOIDAAN HUOMIOIDA?
Käytä arjessa vahvuussanastoa: 
"Olitpa Ville rohkea, kun uskalsit maistaa perunaa." 
"Kylläpä Maija sinnikkäästi jaksoit pukea sadevaatteet päällesi."
"Olitpa Jenna ystävällinen ja avulias, kun autoit kavereita siivoamaan leikit."
"Me olemme nyt harjoitelleet  Punaisten- pienryhmässä ryhmätyötaitoja."
"Nyt osasit Sanna harkita hienosti, kun mietit kummat kengät kannattaa laittaa jalkaan."

Lasta päiväkodista haettaessa voidaan sanoittaa päivän tapahtumia vahvuussanojen kautta; mitä taitoa/vahvuutta tänään lapsi on harjoitellut:)

Vanhempainillan toimintapisteiden kartta; pisteissä huoltajat ja lapset pääsevät kokeilemaan erilaisia vuorovaikutusleikkejä ja miettimään lapsen vahvuuksia:)


Jokaisella toimintapisteellä oli ohjeet, mitä siinä tehdään.



Yhdellä pisteellä aikuinen on piirtänyt lapsen käden ääriviivat ja kirjoittanut siihen, missä lapsi on hyvä tai mitä vanhempi on oppinut lapseltaan.

Vahvuuksia voi kirjata monin eri tavoin! Jossakin ryhmässä oli tehty "Sinä olet tähti"- työ, jossa lapsi oli maalannut ja leikannut tähden, jonka sakaroihin huoltaja oli kirjoittanut lapsen vahvuuksia. Tähdet olivat näkyvillä eteisessä jokaisen omalla naulakkopaikalla:)


Ryhmässä bongatut vahvuudet voi esittää myös yhteisesti:) 


Kun lasten leikkejä ja toimintaa havainnoidaan arjessa, löytyy jokaiselle joku vahvuus!

Vinkki: ryhmän eteisen seinälle jokin tausta, johon voi yhteisesti miettiä päivän vahvuuslaput, mitä tänään on harjoiteltu TAI kiinnitetään vahvuuslappu lapsen lokeroon, mitä hän on tänään harjoitellut:)



Ja tämähän oli siis se juttu, että aikuinen laittaa aamulla sen vahvuusmerkin rintaansa, johon aikoo sinä päivänä keskittyä. Kuulema toimii!

Kun lasten (aikuisten) vahvuuksia ja hyvää huomataan, niin tässäkin käy usein niin, että...

se kasvaa mitä katsotaan!













Ei kommentteja:

Lähetä kommentti